Články / interview
Zdroj: zpravodajství ČTK

Obnova nádraží ve Vejprtech by mohla být hrazena z rozpočtu EU

CHOMUTOV 31. března (ČTK) – Obnova nádraží ve Vejprtech na Chomutovsku by mohla být hrazena přímo z rozpočtu Evropské unie. Novinářům to dnes řekl místopředseda Evropského parlamentu Miroslav Ouzký (ODS). „Předložíme řadu návrhů, které by zajistily peníze pro některé připravené akce v Česku. Projekt záchrany vejprtského nádraží, jež je historickou památkou, má šanci na úspěch. Podporu mu totiž přislíbili i němečtí kolegové,“ uvedl. Budova vejprtského nádraží by po opravě sloužila i sousednímu saskému městu Bärenstein, jehož obyvatelé už v minulosti nádraží využívali. „Budova nádraží z roku 1890 je jednou z mála, která dříve sloužila lidem z obou sousedních států. Navíc má šanci stát se památkově chráněným objektem, podobných je v Česku jen asi pět. Náklady na její rekonstrukci odhaduji na minimálně 60 milionů korun,“ řekla ČTK starostka Vejprt Jitka Gavdunová. Prosadit pozměňovací návrhy pro vyčlenění peněz na české projekty přímo z rozpočtu EU se podle Ouzkého pokoušeli čeští europoslanci už v loňském roce, neuspěli však. „Byl to krach. Neprošel jeden jediný návrh. Trochu nás omlouvá, že jsme byli v Evropském parlamentu nováčky. Ale učíme se. Věřím, že v příštím roce už to bude jiné,“ uvedl Ouzký. Z Ústeckého kraje usilovalo o peníze z evropského rozpočtu 11 návrhů. Byly mezi nimi například rekonstrukce několika ústavů sociální péče, opravy památek, jen Vejprt se týkaly čtyři projekty. „Neříkám, že skladba návrhů nedozná změn, pro vejprtské nádraží jsme například lobbovali už loni. Trochu nás mrzelo, když němečtí kolegové prosadili opravu nádraží v Železné Rudě, jež sousedí s německým městem Bayerische Eisenstein. Přitom budova není tak historicky cenná jako ta ve Vejprtech,“ doplnil Ouzký. Projekty je podle něj třeba upravit tak, aby odpovídaly požadavkům EU nejen po věcné stránce, ale například i názvem. Vejprtské nádraží by se tak podle něj mohlo napříště jmenovat Evropské nádraží. „Je to pravda. Nedávno jsem marně hledal nějaké materiály k litoměřickému mostu. Našel jsem je až ve složce s názvem Přivaděč k průmyslové zóně. Takto pojmenovaný most měl nejspíš daleko větší šanci získat peníze z dotačního programu,“ podotkl ústecký hejtman Jiří Šulc.